Zeister winkeliers aan het woord:

Ondernemen in lockdown, hoe doe je dat?

Evelien de Wit, Bakkerij Neplenbroek: ‘De bedoeling is dat we het met elkaar doen en er voor elkaar zijn. Alleen dan komen we door deze rot tijd heen. Laten we vooral loyaal blijven aan de winkels in Zeist. Dat is ook mijn instelling. Wanneer en waar mogelijk koop ik bij mijn collega’s, of het nu om een broek of om een bos bloemen gaat. Bij ons in de winkel is het extra druk. Dat is ook voordelig voor diegenen die gesloten moeten blijven. Zoals een bedrijfje dat hartige taarten en soepen maakt. Hoe leuk is het dat zij deze binnenkort in onze winkel kan verkopen?’

Bea en Rick Kaptein, Brasserie Bon Vivant: ‘Als vaste standplaats van mensen die graag de markt bezoeken, is het logisch dat wij op donderdag en zaterdag een soort van open zijn. Bij ons kun je stamppotten en soep afhalen, maar ook maaltijden voor thuis. Alles kan in de magnetron of in de oven. Vooral de stamppotten zijn een groot succes. Daarmee houden we het hoofd net boven water. Niks doen is voor ons geen optie.’

Vanessa Glaser, Haarzin: ‘De kapsalons hebben het moeilijk, vooral om nog iets online te kunnen doen. Daarom focus ik mij meer op kwalitatieve verzorgingsproducten als haarvitamines en kleurmaskers, die het haar een beetje oppeppen. De meeste mensen kopen haarverf bij het Kruidvat of de Etos. Dat is jammer, maar begrijpelijk. Alle bestellingen breng ik (vaak dezelfde dag nog) aan huis van mijn klanten. Zij blij en ik blij!’

Lude van Rodermond Optiek: ‘Ondanks dat wij open mogen zijn, is het in de winkel nu echt anders dan normaal. Er mogen maar twee mensen tegelijkertijd binnen zijn en die komen op afspraak. Zie het maar als een soort tandarts afspraak. We missen de spontaniteit in de winkel van mensen die even langskomen om een zonnebril te kopen. Maar we mogen met 50% van de normale omzet echt niet klagen. We doen het toch maar allemaal met elkaar. Blijf dat nog even doen mensen! Zorg goed voor elkaar en koop lokaal!’

Paul en Leonie, dierenspeciaalzaak Van Zonneveld: ‘Het lijkt wel of iedereen een puppy of een paar kippen heeft aangeschaft. We hebben veel nieuwe klanten in de lockdown en mogen dus echt niet klagen. Onze fysieke winkelverkoop is zelfs beter dan ‘normaal’ en online weet men ons ook te vinden. We zien wel dat veel mensen even gezellig met de kinderen komen winkelen en naar de vogels en de vissen kijken. Ik snap het wel hoor, het is vaak het enige uitje. Maar ik moet dan streng zijn, er mogen maar acht klanten binnen zijn. Kom vooral in de morgenuren, dan is het lekker rustig.’

Esther Aarts, House of Fashion. ‘Gek hè, ik heb het hartstikke druk, juist in de lockdown. Via de webshop en de What’sApp-groep, die ik met mijn vaste klanten heb, komen er elke dag bestellingen binnen die ik bij de mensen thuis aflever. Ook mijn pastas (of pasrek) is een groot succes. Klanten kunnen dan rustig thuis passen en als ze geslaagd zijn, betalen ze met een Tikkie. Een boel werk met een forse omzetdaling… dat dan weer wel. Maar wel genoeg om te overleven en de vaste lasten te kunnen betalen.’

Marianne van Ziengs schoenen: ‘Wij hebben een volledige bestel- en bezorgservice in Zeist. Onze klanten kijken op de website, zoeken een model uit en wij brengen die aan huis waar ze kunnen passen. Als het naar tevredenheid is, krijgen ze een Tikkie en kunnen ze genieten van hun nieuwe schoenen. Niet alle klanten weten dat we deze mogelijkheden bieden, dat is wel jammer, want we zijn er elke dag van 10.00 tot 14.00 uur. Dus kom maar op, zou ik zeggen.’

Alida Groenveld, Groenveld boeken: ‘Wij verkopen heel veel via de telefoon en de mail en we bezorgen gratis in Zeist. Vaak nog dezelfde dag. Onze klanten weten ons goed te vinden dat stemt mij hoopvol en ik word er superblij van. Vooral de romans vinden gretig aftrek en het valt mij op dat veel klanten er ook iets bij bestellen voor de kinderen. Dat hebben ze ook verdiend hè!’

Yvonne, My Home: ‘Op de winkeldeur hangt mijn 06-nummer, of klanten bereiken mij met een mailtje. Meestal hebben ze dan iets moois gezien op de website. Dan rijd ik er naartoe met de stalen onder mijn arm, maar als het nodig is, laad is desnoods een hele bank in. Maar eigenlijk is dit niks nieuws, dan doen we altijd al zo. Die lockdown kost gewoon veel extra tijd, ik word er echt niet gelukkig van. Maar ja, we hebben geen keus toch?’

Ben Greeven, Sunny Camp: ‘We ervaren ons (online)verkoopbeleid in de lockdown als een enorme uitdaging. Het duurt alleen veel te lang. We ondernemen eigenlijk zonder vooruitzicht en dat is erg moeilijk. Voor de bezorging volg ik trouwens het goede voorbeeld van onze (demissionair) premier Rutte: zoveel mogelijk op de fiets.’

Esther en Linda, Rozemarijn: ‘Het meest opvallend in deze lockdown is dat onze winkel er nu uitziet als een magazijn. We proberen alles om de online verkopen te stimuleren, via de webshop, Facebook en instagram. Dat lukt best aardig, maar wel missen we onze klanten, de kletspraatjes en de verhalen van de moeders die net een baby hebben gekregen. Kortom: de sociale functie die wij gewoonlijk vervullen. Leuk is wel om te vermelden dat de verkoop van leuke kaarten zo enorm is gestegen. Dat bewijst wel dat mensen iets bijzonders willen doen voor elkaar.’